Terbaik Sepanjang Minggu

Jumaat, 15 April 2011

PHB agih 2.17 sen

SERAMAI 60,000 pemegang akaun Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) akan mendapat pulangan tahunan sebanyak 6.50 peratus apabila Pelaburan Hartanah Berhad (PHB) mengumumkan pengagihan pendapatan pertamanya sebanyak 2.17 sen seunit untuk dana AHB bagi tempoh empat bulan berakhir 31 Mac 2011.
Pengagihan pendapatan itu membabitkan pembayaran berjumlah kira-kira RM19 juta yang akan dikreditkan terus ke dalam akaun bank pemegang pada 18 April 2011.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif PHB, Datuk Kamalul Arifin Othman berkata, daripada jumlah keseluruhan pemegang unit AHB, hampir 40,000 atau 67 peratus terdiri daripada pelabur kecil yang melabur sekitar RM500 hingga RM1,000.

Beliau berkata, sejak dilancarkan pada 29 November 2010, sebanyak satu bilion unit AHB habis dilanggan dalam masa tiga bulan dan PHB juga bakal membesarkan saiz dana AHB dengan menyasarkan untuk membuka lagi 500 juta unit pada suku akhir tahun ini bagi memberi peluang kepada rakyat keseluruhannya.

“PHB juga merancang untuk membeli lebih banyak aset bagi meluaskan lagi bank tanah syarikat itu, memandangkan PHB kini mempunyai 60 hektar bank tanah di sekitar Lembah Klang dan Pulau Pinang dengan anggaran nilai pembangunan kasarnya (GDV) lebih RM2 bilion,” katanya pada majlis pengumuman pengagihan pertama AHB, semalam.

Sementara itu, Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif MIM, Nor’ Azamin Salleh berkata, Selangor mencatatkan peratusan jualan tertinggi bagi dana AHB iaitu 23.4 peratus diikuti Wilayah Persekutuan sebanyak 15.6 peratus.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...