Terbaik Sepanjang Minggu

Khamis, 24 Julai 2014

[GR INFO] BAHAYA BERBUKA DENGAN MEROKOK?


Bulan Ramadan ini boleh dikatakan sebagai bulan yang paling sesuai bagi mereka yang ingin berhenti dari merokok, namun ada juga yang berpuasa rokok hanya sepanjang hari berpuasa sahaja dan akan merokok apabila berbuka puasa.

Tetapi tahukah anda bahawa berbuka puasa dengan terus menghisap rokok sebenarnya berbahaya dan boleh meragut nyawa? Ini kerana apabila anda berpuasa, badan anda amat memerlukan air, glukos dan oksigen. 

Jadi apabila anda berbuka dengan merokok, ia boleh menyekat saluran darah dan menghalang aliran oksigen yang diperlukan, malah ia juga boleh menyebabkan darah menjadi beku. 

Dipetik dari majalahMaskulin, ketika perut kosong, paru-paru juga akan kosong, jadi apabila diisi dengan asap rokok tanpa mengambil makanan dahulu boleh mendorong denyutan jantung dengan lebih cepat dan ini boleh menyebabkan pembuluh darah tersekat sekali gus meningkatkan tekanan darah. 

Ia juga boleh menyebabkan serangan jantung boleh berlaku secara tiba-tiba. Jadi selepas ini kepada perokok terutamanya golongan lelaki makan terlebih dahulu sebelum anda merokok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...