Terbaik Sepanjang Minggu

Jumaat, 11 Januari 2013

[GR RENUNGAN JUMAAT] TAHUKAH 13 AURAT WANITA?

AURAT merupakan bahagian anggota manusia yang perlu dijaga dari kelihatan oleh mereka yang bukan muhrim bagi kita. Seandainya dilihat secara sengaja,sengaja mendedahkan aurat maka berdosalah orang itu.

Berbanding kaun lelaki, kaum Hawa mempunyai bahagian aurat yang paling banyak perlu dijaga. Namun tahukah kita bahagian-bahagia itu?Mari kita lihat bersama-sama. Kaum Hawa membaca untuk keperluan sendiri dan teman-teman, manakala kaum Adam tidak bersalah untuk mengambil tahu bagi membimbing isteri dan ahli keluarganya:- :)

 1. Bulu kening – Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening – Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng – Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….

3. Wangian – Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang – Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban. NAK TAHU LAGI? BACAAN LANJUT KLIK SINI




....................................................................................................................

Catatan :- Megat Terawis =P "Like Facebook Page : http://www.facebook.com/pages/GuRiNdAm-RaSa/202342826515715

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...